
Rouwkaarten in woord en beeld


Omschrijving
Een rouwkaart wordt vaak snel na het overlijden van een dierbare opgesteld. Een standaard suggestie van de uitvaartleider of songtekst uit een lievelingslied wordt gekozen, een afbeelding van bospad of zonsondergang toegevoegd en dan kan de kaart zo snel mogelijk naar de drukker.
De Herinneringsfabriek maakt rouwkaarten persoonlijk: Een herinnering omlijst in woord en beeld. De familie vertelt aan de Herinneringsfabriek over het leven van de overledene. Dit kan telefonisch of per online vragenformulier. Wij schrijven binnen een dag persoonlijke poëzie en geven het geheel vorm.
Een rouwkaart wordt vaak snel na het overlijden van een dierbare opgesteld. Een standaard suggestie van de uitvaartleider of songtekst uit een lievelingslied wordt gekozen, een afbeelding van bospad of zonsondergang toegevoegd en dan kan de kaart zo snel mogelijk naar de drukker.
De Herinneringsfabriek maakt rouwkaarten persoonlijk: Een herinnering omlijst in woord en beeld. De familie vertelt aan de Herinneringsfabriek over het leven van de overledene. Dit kan telefonisch of per online vragenformulier. Wij schrijven binnen een dag persoonlijke poëzie en geven het geheel vorm.
Innovatieve
Het lijkt wel alsof rouwkaarten niet aan verandering onderhevig zijn. Terwijl de kaart op de deurmat vaak de eerste kennismaking met het verdrietige nieuws is. Met een kaart in handen worden direct herinneringen aan de overledene opgehaald. Ook krijgt de kaart een prominente plek tijdens het rouwproces in huis. Poëzie kan gevoel en herinnering beter overdragen dan welk cliché over de dood ook. Het nieuws van overlijden hoort zo persoonlijk mogelijk te zijn én verdient een hedendaagse vormgeving.
Ook het AD vond het (bredere) concept van de Herinneringsfabriek opvallend: http://www.ad.nl/utrecht/de-herinneringsfabriek-gegarandeerd-een-brok-in-de-keel~afd4730f/
Het lijkt wel alsof rouwkaarten niet aan verandering onderhevig zijn. Terwijl de kaart op de deurmat vaak de eerste kennismaking met het verdrietige nieuws is. Met een kaart in handen worden direct herinneringen aan de overledene opgehaald. Ook krijgt de kaart een prominente plek tijdens het rouwproces in huis. Poëzie kan gevoel en herinnering beter overdragen dan welk cliché over de dood ook. Het nieuws van overlijden hoort zo persoonlijk mogelijk te zijn én verdient een hedendaagse vormgeving.
Ook het AD vond het (bredere) concept van de Herinneringsfabriek opvallend: http://www.ad.nl/utrecht/de-herinneringsfabriek-gegarandeerd-een-brok-in-de-keel~afd4730f/
Maatschappelijk belang
Een mooie rouwkaart leidt tot het ophalen van mooie herinneringen in de heftigste periode van rouw net na het overlijden. Onze rouwkaarten zijn niet formeel of plechtig . De poëzie en foto kan ook gaan over de koekoeksklok van oma. De rouwkaart krijgt, naast de informerende, een troostende functie. De kunstwerkjes vieren het leven van de overledene
Een mooie rouwkaart leidt tot het ophalen van mooie herinneringen in de heftigste periode van rouw net na het overlijden. Onze rouwkaarten zijn niet formeel of plechtig . De poëzie en foto kan ook gaan over de koekoeksklok van oma. De rouwkaart krijgt, naast de informerende, een troostende functie. De kunstwerkjes vieren het leven van de overledene
Uitrolbaarheid
Maaike heeft op veel uitvaarten als hoofddraagster van een jong damesdraagteam gewerkt en als uitvaartassistent. Ze volgde tevens een cursus tot uitvaartspreker. Tess is uitgever, beeldredactrice en vormgever. De kaarten kunnen makkelijk digitaal door het hele land aan drukkerijen geleverd worden.
Maaike heeft op veel uitvaarten als hoofddraagster van een jong damesdraagteam gewerkt en als uitvaartassistent. Ze volgde tevens een cursus tot uitvaartspreker. Tess is uitgever, beeldredactrice en vormgever. De kaarten kunnen makkelijk digitaal door het hele land aan drukkerijen geleverd worden.
Besteding prijzengeld
We zouden het prijzengeld besteden aan verder uitwerken van ons bestelformulier en website. Goede bereikbaarheid is essentieel. Een deel zouden we besteden aan marketing en communicatie. Tenslotte zou het geld goed besteed kunnen worden aan de jaarlijkse kosten van goede designprogramma’s en onszelf blijven ontwikkelen met cursussen.
We zouden het prijzengeld besteden aan verder uitwerken van ons bestelformulier en website. Goede bereikbaarheid is essentieel. Een deel zouden we besteden aan marketing en communicatie. Tenslotte zou het geld goed besteed kunnen worden aan de jaarlijkse kosten van goede designprogramma’s en onszelf blijven ontwikkelen met cursussen.
Referenties
Avalon Wilhelmus - Agterberg Uitvaart
Riet Smits - Klant de Herinneringsfabriek
Avalon Wilhelmus - Agterberg Uitvaart
Riet Smits - Klant de Herinneringsfabriek
Aanmelding door
Maaike Wit en T. Kamphorst
Maaike Wit en T. Kamphorst