
Talkshow over de dood
Omschrijving
In een reeks van afleveringen wordt de dood besproken met interessante, diverse tafelgasten. In eerste instantie wordt dit opgenomen door IJburg TV.
De idee is mensen uit verschillende groepen uit te nodigen.
1: mensen die concreet met de dood te maken hebben (gehad).
2: de vakspecialisten.
Iedere uitzending wordt telkens één thema centraal gesteld.
Bijvoorbeeld: ‘De dood is dichter bij dan je denkt’, ‘wat weten wij over de dood’, ‘hoe wil je gaan’. Wat betekend de dood gezien vanuit verschillende culturele achtergronden.
Concreet zou ‘De dood is dichter bij dan je denkt’ er als volgt uitzien:
Tafelgasten: Marie F., eierstokkanker. Sam S., uitvaartfotograaf, heeft 3 baby’s verloren. Een dominee. Een ambulance medewerker.
Waarom wij: Anne-Marie ziet als uitvaartbegeleidster dat de dood bijna niet besproken wordt. Dat kan voor de nabestaanden zeer lastig zijn. Voor Machteld is, door de borstkanker die ze heeft gehad, de dood dichterbij gekomen. Machteld is o.a. een talkshow host.
In een reeks van afleveringen wordt de dood besproken met interessante, diverse tafelgasten. In eerste instantie wordt dit opgenomen door IJburg TV.
De idee is mensen uit verschillende groepen uit te nodigen.
1: mensen die concreet met de dood te maken hebben (gehad).
2: de vakspecialisten.
Iedere uitzending wordt telkens één thema centraal gesteld.
Bijvoorbeeld: ‘De dood is dichter bij dan je denkt’, ‘wat weten wij over de dood’, ‘hoe wil je gaan’. Wat betekend de dood gezien vanuit verschillende culturele achtergronden.
Concreet zou ‘De dood is dichter bij dan je denkt’ er als volgt uitzien:
Tafelgasten: Marie F., eierstokkanker. Sam S., uitvaartfotograaf, heeft 3 baby’s verloren. Een dominee. Een ambulance medewerker.
Waarom wij: Anne-Marie ziet als uitvaartbegeleidster dat de dood bijna niet besproken wordt. Dat kan voor de nabestaanden zeer lastig zijn. Voor Machteld is, door de borstkanker die ze heeft gehad, de dood dichterbij gekomen. Machteld is o.a. een talkshow host.
Innovatieve
Openbaar over de dood spreken wordt niet of nauwelijks gedaan. Wij willen een combinatie bieden van het geven van informatie en het bloot leggen van het onderwerp, met een bepaalde luchtigheid. Talkshows, live op TV, over de dood bestaan niet. Wij willen een structureel vervolg geven aan eenmalige thema acties zoals de glossy DOOD van Katja Schuurman en haar optreden daar omtrent bij Umberto Tan.
Openbaar over de dood spreken wordt niet of nauwelijks gedaan. Wij willen een combinatie bieden van het geven van informatie en het bloot leggen van het onderwerp, met een bepaalde luchtigheid. Talkshows, live op TV, over de dood bestaan niet. Wij willen een structureel vervolg geven aan eenmalige thema acties zoals de glossy DOOD van Katja Schuurman en haar optreden daar omtrent bij Umberto Tan.
Maatschappelijk belang
In het dagelijks leven heeft de dood bijna geen plek. Zo kan een doodbeleving erg eenzaam worden. Wij streven naar een minder geïsoleerde manier van tegen de dood aan kijken. Wij willen een platform creëren waar men laagdrempelig over de dood kan praten. Op deze manier streven wij naar een integratie van het thema ‘dood’ in het dagelijks leven.
In het dagelijks leven heeft de dood bijna geen plek. Zo kan een doodbeleving erg eenzaam worden. Wij streven naar een minder geïsoleerde manier van tegen de dood aan kijken. Wij willen een platform creëren waar men laagdrempelig over de dood kan praten. Op deze manier streven wij naar een integratie van het thema ‘dood’ in het dagelijks leven.
Uitrolbaarheid
Landelijke TV, eventueel theaters.
Landelijke TV, eventueel theaters.
Besteding prijzengeld
Het prijzengeld zal worden besteed aan de opnames van de uitzendingen (technische kosten, locatie kosten, decor kosten etc.).
Het prijzengeld zal worden besteed aan de opnames van de uitzendingen (technische kosten, locatie kosten, decor kosten etc.).